Open een nieuw image(raster laag). Qua grootte neem ik gewoonlijk 300 x 300. Ik zet de achtergrond hier op transparant. Teken een zwarte cirkel (style=stroked). Klik op het flood fill symbooltje. In de dialog box op tabblad 1, kies sunburst gradient (de rest op normal, none, RGBValue, tolerance=200 en opacity=100). Op tabblad 2 kies als gradient Foreground-Background. Zet repeat op 1. Pas de gradient centre horizontal en vertical zo aan dat het “lichtpunt†aan de zijkant van de bol komt te liggen (was in mijn voorbeeld hor=50 en vert=50).
Kies hierna als voorgrond wit en achtergrond een felle kleur. (ik begin altijd met rood). Klik met het emmertje in de cirkel. Als het goed is, heb je nu een gevulde cirkel met een lichtpunt. Sla deze cirkel alvast op maar laat wel open staan.
Klik hierna op image-blur-gaussian blur. En presto je eerste kleurige bol/bal.
Wil je ze in verschillende kleuren om in een tube te zetten, sla dan deze bal op. Kies hierna colors-colorize. Door de Hue en Saturation heen en weer te schuiven, aak je heel wat nieuwe kleuren. En elke kleur kan je weer opslaan !