Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

hoe doen ze dat toch ?

• mollie

Ik gebruik al jaren PSP. Ook picture tubes zijn me niet vreemd. Zo zag ik recent een voorbeeld van parels. Ik heb geen talent om zelf al die mooie plaatjes te maken (ik zit meer in de beeldmanupilatie, als je dat zo zeggen mag) maar ik vraag me toch af hoe ze/jullie die mooie spheres oftewel ‘bollen’ kunnen maken…

• jacky

Ik heb ze zelf nog nooit gemaakt, ik weet ook eerlijk niet uit mijn hoofd of er een nederlands talig lesje van is.

Jac

• mollie

Hoi Jacky,

aan een Nederlandstalige les heb ik toch niet zo veel want ik ben het gewend om met PSP in het Engels te werken. Dus als je “hoe maak ik mooie bollen” ergens in het Engels tegenkomt, hoor ik dat alsnog graag.

Ik heb ondertussen ook al een tip gekregen van een mede-PSP'er en ik begrijp nu hoe het gedaan wordt. Zo simpel !

• ^._.^ Kittekat

Als het dan echt zo simpel is, deel het ook met ons!!

Is wel zo leuk toch?

Kittekat

http://tubesart.tripod.com

• mollie

Sorry, poezebeest,

het was niet mijn bedoeling om dingen achter te houden. Ik heb de instructies niet via deze site maar via de mail binnengekregen dus ik dacht in eerste instantie dat het niet de bedoeling was dat die hier kwamen te staan. Stom van mij, dat gebeurt me altijd als ik meen te moeten denken ! ;-)

Bovendien dacht ik dat iedereen hier (ik kom niet zo vaak op dit forum) wel wist hoe het moest ! :-(

Ik ga het even op een rijtje zetten en probeer nog vandaag de instructies hier neer te zetten. Beloofd !

• mollie

De volgende beschrijving heb ik doorgestuurd gekregen.

Met je basis vorm neem je een ellipse en dan naar je lagen pallet,en maak van de vector laag een rastor laag.Dan vul je de circel met het emmertje met wit.

Ga naar effect -filter- pro blade en neem daar b.v pearly pink-diz ( deze present zit in de zip die ik er bij gedaan heb, moet je even in je textures van pro blade zetten) en als je deze het gevonden moet je de radius in pro blade op ongeveer 126 zetten.Klik ok.

Ga nu naar effecten-onscherpte-gaussiaanse vervaging en zet deze op ongeveer 4 of 6 moet je even zelf uitproberen.

Als het goed is heb je nu een mooie bol.

Aangezien ik nog geen psp 7 heb, heb ik het in psp 6 zelf uitgezocht met dit als basis. Kijk maar naar volgende bericht !

• mollie

Open een nieuw image(raster laag). Qua grootte neem ik gewoonlijk 300 x 300. Ik zet de achtergrond hier op transparant. Teken een zwarte cirkel (style=stroked). Klik op het flood fill symbooltje. In de dialog box op tabblad 1, kies sunburst gradient (de rest op normal, none, RGBValue, tolerance=200 en opacity=100). Op tabblad 2 kies als gradient Foreground-Background. Zet repeat op 1. Pas de gradient centre horizontal en vertical zo aan dat het “lichtpunt” aan de zijkant van de bol komt te liggen (was in mijn voorbeeld hor=50 en vert=50).

Kies hierna als voorgrond wit en achtergrond een felle kleur. (ik begin altijd met rood). Klik met het emmertje in de cirkel. Als het goed is, heb je nu een gevulde cirkel met een lichtpunt. Sla deze cirkel alvast op maar laat wel open staan.

Klik hierna op image-blur-gaussian blur. En presto je eerste kleurige bol/bal.

Wil je ze in verschillende kleuren om in een tube te zetten, sla dan deze bal op. Kies hierna colors-colorize. Door de Hue en Saturation heen en weer te schuiven, aak je heel wat nieuwe kleuren. En elke kleur kan je weer opslaan !