Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

kerstkaart maken

  • Suus

    Hallo allemaal,

    Ik ben helaas nog niet zo handig met PSP en daarom hoop ik dat jullie me kunnen helpen…

    Ik wil een kerstkaart maken en daar moeten al mijn katten op komen te staan. Iets wat nooit met een gewone foto zal lukken, wil ik dus wel net echt laten lijken m.b.v. PSP. Ik heb alleen geen idee hoe ik dat moet doen. Een plaatje uitknippen zodat hij geen achtergrond meer heeft, dat begrijp ik nog wel, het opslaan wordt iets moeilijker en dan het samenvoegen met een sfeervolle kerst-achtergrond lukt al helemaal niet!

    Wie kan mij helpen?

    Suus

  • Agnes

    Hai Suus,

    Je kan eerst een achtergrond maken met een kerstsfeer en maak die even klein met het minnetje rechtsboven.

    Dan kan je een collage maken.

    De lessen staan hier:

    http://www.molehofje.com/PSP/collage/collage.htm

    Kopieer en plak de collage's op je achtergrond.

    Ik denk, dat je dan een leuke kerstkaart hebt met je katten…..ik heb er zelf 8 en maak elk jaar ook een kaart met alle katten erop.

    Tis maar een idee van mij, misschien komen er andere .

    Hier en daar een sterretje met het plaatsjespenseel…moet toch lukken?

    Groetjes,

    Agnes

  • ^._.^ Kittekat

    Allereerst is het natuurlijk niet noodzakelijk om een kaart te maken die HELEMAAL van jezelf is.

    Wel leuker natuurlijk maar zoiets is meer voor gevorderden weggelegd.

    Dus waarom zoek je niet via Google of zo naar een mooi, bestaand plaatje dat voldoet aan de sfeer die jij voor ogen hebt en zet je daar je poezen op?

    Als je toch bezig bent om je katten uit te knippen, waarom maak je er dan niet gelijk een tube/plaatjespenseel van?

    Dan heb je ze in de toekoemst altijd bij de hand.

    Kittekat

    http://tubesart.tripod.com

  • Suus

    Hai,

    Het is ook niet de bedoeling om zelf een achtergrond te maken, want daar ben ik nog niet handig genoeg voor. Ik wil dus inderdaad de katten op een bestaand plaatje plakken. Het probleem is dat ik niet begrijp hoe ik de katten moet opslaan (welke grootte en met een transparante achtergrond).

    Misschien kan iemand dat nog even toelichten!!!

    Suus

  • Agnes

    Ik zal het proberen uit te leggen,ik heb het net nog even stap voor stap geprobeerd :

    Open je PSP

    Ga naar BESTAND

    NIEUW

    Er komt een schermpje en vul daar bv in: breedte 300,hoogte 300

    OK

    Ga weer naar BESTAND

    Openen

    Open een foto van een van je katten

    Waarschijnlijk is deze foto te groot,dus ga je naar

    AFBEELDING/FORMAAT WIJZIGEN/BR. 200 X HOOGTE( die wordt vanzelf gewijzigd)

    Je ziet nu, dat je geopende foto een blauwe rand bovenaan heeft, dan is deze “geactiveerd”

    Ga dan naar

    BEWERKEN

    KOPIEREN

    (dat betekent dat je foto gekopieerd kan worden en verder merk je even niks)

    Klik nu eens op je vlak met de grijze blokjes (image staat erboven)

    Je zult nu zien, dat deze een blauwe rand krijgt.

    Ga dan weer naar

    BEWERKEN

    PLAKKEN—–>ALS NIEUWE SELECTIE

    Klik erop en je ziet “miertjes”lopen, dan is je afbeelding “zwevend”

    Ga dan naar

    SELECTIE en klik op NIET ZWEVEND ( de miertjes blijven lopen, maakt niet uit)

    Ga dan weer naar

    BESTAND

    EXPORTEREN

    PLAATJESPENSEEL

    vul een naam in

    OK

    en dan heb je je eigen plaatjespenseel.

    Ik neem aan, dat je weet hoe je plaatjespenseel werkt (staat in de linkerrij, een inktpotje met een penseeltje).

    Anders mag je me even mailen.

    Print dit even uit en volg het stap voor stap,is makkelijker.

    Succes.

    Groetjes,

    Agnes

  • ^._.^ Kittekat

    Agnes…een vraagje van mij aan jou: waarom knip je in je voorbeeld het poesje niet uit?

    Want zoals ik het van jou nu begrijp komet er zo meteen bij suus een foto van haar poezen op een mooie achtergrond, maar staat de originele fotoachtergrond daar ook nog bij.

    Kittekat

    http://tubesart.tripod.com

  • Agnes

    Hai Kittekat,

    ik heb gewoon geprobeerd om het zo eenvoudig mogelijk uit te leggen.

    Suus is een beginneling en dan is het moeilijk om al gelijk te knippen.

    Ik heb al een mailtje van haar ontvangen en ze begint het nu iets door te krijgen.

    Helaas…haar emailadres klopt niet, ik kan haar niet terug mailen.

    Zal even een nieuwe topic maken.

    En wat ik ineens vergeten ben….hoe kopieer en plak ik , om haar een voorbeeldje te sturen…..ctrl ??? en dan ehhhhh…ben het helemaal kwijt.

    Dus ik heb ook even hulp nodig.

    Groetjes,

    Agnes

  • ^._.^ Kittekat

    Nou heb ik de engelse versie, maaar naast het documentenknopje linksbovenaan stat bij mij het woord edit. Op zijn nederlands zal dat wel bewerken zijn of zo.

    Daar zie je commando's aangeven.

    Ik leg regelmatig mensen uit hoe ze makkelijk tubes kunnen maken en dan laat ik knippen met point-to-point.

    Op die manier raak je de controle niet kwijt over je muis.

    Kittekat

    http://www.kittekatdesign.nl

  • Agnes

    Bedankt Kitekat…voor je uitleg over control etc.

    Inderdaad, de nederlandse en engelse versie…als je de nederlandse gewend bent,dan is de engelse versie ineens heel vreemd, niet anders.

    Begrijp je wat ik bedoel.

    Ben zelf eigenlijk ook nog maar een beginneling,werk veel met een tablet met pen en zoek elke keer weer lessen op internet.

    Ik zal jouw site ook eens goed doornemen.

    Meer leren over PSP …heerlijk.

    En dan met dit weer….ik ga genieten dit weekend..

    Groetjes,

    Agnes

  • Agnes

    Jouw site is dus echt voor profs.

    Toch leuk, dat je in de zelfde polder woont als ik.

    Groetjes,

    Agnes