een vraagje over psp9, mag dat ook?
Ik heb zitten rommelen met de opties voor opslaan, met de compressiefactoe, waar moet ik dat op hebben staan om toch nog mooie foto's over te houden?
groetjes Jantien
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsJantien,
Als je een digitale foto rechtstreeks van de camera hebt, heb je nog geen verlies en kun je al gauw zo'n 20-21% JPG compressie gebruiken zonder dat je echt verschil in details ziet. Dit is wel afhankelijk van de kleurverlopen, maar dit kun je in het voorbeeldschermpje zien geloof ik.
Als een JPG eenmaal met compressie is opgeslagen ben je een hoop data kwijt, anders kan de bestandsgrootte natuurlijk niet afnemen… Sla een gecomprimeerde JPG nog een keertje met compressie op en je bent nog meer kwijt. Bij elke keer comprimeren zal je foto steeds lelijker worden terwijl de bestandsgrootte op een gegeven moment eigenlijk niet meer afneemt.
Je foto is dan ‘op’ en je krijgt hem nooit meer mooi.
Mijn advies: als je denkt dat je de foto ooit nog wilt bewerken en je hoeft hem niet op een webpagina te gebruiken, sla hem op als PSP of BMP bestand. Je hebt dan nog geen verlies en kunt nog alle kanten op.
Als je eenmaal zeker weet dat je de foto definitief is en je wilt hem op internet of in een digitaal fotoalbum plaatsen, verklein je pas de bestandsgrootte en sla je hem op met JPG compressie ergens tussen de 15 en 21%. Houdt hierbij goed het voorbeeldschermpje in de gaten en let er dan op dat er geen vlekken bij kleurschakeringen ontstaan.
Succes.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?