Hoiiiii.. Marisca…
Het klopt, als je een plaatje met een transparante achtergrond opslaat als jpeg dat je achtergrond dan vanzelf een witte achetrgrond wordt, maar als ik het goed heb, mag dat niet gebeuren als je hem gaat opslaan als gif…
Als je je plaatje klaar heb en je wil hem opslaan, doe dan de volgende handeling,,
Ga naar Bestand en dan Eporteren en klik dan op GIF-optimalisatie.
Nu opent er een Wizard, met daarin vijf tabbladen.. waarin je wer wat instellingen kunt veranderen..
Tabbladen:
Transparantie..
Hierin aanvinken, Tranparantie van bestaande afbeelding of laag..
Gedeeltlijke transparantie..
Aanvinken;
Volledige transparantie gebruiken voor pixels met minder dan, en in het vakje erachter kun je dan je dekking instellen, ik heb hem op 20%.
en aanvinken;
Ja, mengen met de achtergrondkleur, en dan in het selectievakje (mengkleur) de kleur van je achtergrondje (van je site) nemen.
Kleuren..
Hoeveel kleuren wenst u ? 256.
Hoeveel dithering wenst u ? 100.
en aanvinken;
Geoptimaliseerd octaal.
Indeling..
aanvinken
Zonder interlacing.
Zooo.. dit zijn de instellingen zoals ik ze nu heb staan.. en ik denk dat je so heel dicht bij je wens komt. maar je kunt natuurlijk zelf ook eens even met de instellingen spelen…
Een nadeel van gif vindt ik dat je al snel een lelijke rand om je plaatje kan krijgen,
maar door dus bv. je achtergronkleur in te stellen als dezelfde kleur van de achtergrond waarop je plaatje later komt te staan, in jouw geval een kleur van je site, verdoezel je heel veel.. zeg maar..
Een ander truukje wat ik dan wel eens gebruik, is geen transparante achtergrond achter je plaatje gebruiken, maaarrrr.. exact dezelfde achtergrond als waar je plaatje straks op komt te staan.. Als het een vrij effen achtergond is dan valt het nagenoeg niet op, is je achtergrond druk / erg bewerkt, dan gaat diet truukje niet..
Nou!!! Marisca.. ik hoop dat je wat heb aan deze informatie.. en dat je me en beetje begrijp wat ik hier probeer je uit te leggen…
Groetjussssss..
Arjen….
Ooooohja.. de instellingen waar ik het nu over gehad heb.. is in je psp hoor,
en niet in animatieshop…
bye bye…
———— Einde Bericht ——–