Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Help!! (vraag over filter in PSP of Photoshop)

• Bianca

Ik heb pas sinds kort photoshop en psp,nu ben ik er dus nog niet zo goed mee.

Maar nu wil ik een effect op mijn foto's,maar ik weet niet hoe..

Zoiets als de foto hieronder;

http://vampirefreaks.com/user_pics/M/Midnight-Mortician/2085563.jpg

Kunnen jullie mij misschien helpen?

• Kittekat >^..^<

Kwestie van een goed filter lijkt mij.

Maar eerlijk gezegd: ik zelf begon pas met filters te installeren toen ik PSP zélf een beetje doorhad.

Anders start je met externe filters en krijg je het programma zelf nooit door.

• @rhowing

Hoiii.. Bianca…

Effecten op je foto's kun je maken door filters te gebruiken,, nu zijn er héééééél véééééél filters, echt heel veel..

Er zijn filters die vrij zijn om te gebruiken, maar er zijn ook veel filters die je moet kopen, vele filters zijn op het internet te vinden..

Om nu even te vertellen welk filter jij nu mooi vindt om te gebruiken dat gaat niet zomaar even, dat is iets wat je zelf zal moeten uitvinden, ook kun je wel wat op internet vinden over wat de evt. effecten van een filter zijn, maar dat wordt flink zoeken hoor!!

Het filter wat gebruikt is op het plaatje wat jij laat zien, ik heb het vermoeden dat dat met het filter Filter Unlimited is gedaan..

Maar ook in PSP. zelf zijn veel effecten te vinden hoor..

Als je je plaatje in PSP. geopend heb, klik dan op Effecten (boven in je scherm) en er komt een rolmenu te voorschijn, met daarin div. mogelijkheden aan effecten..

Ik kan nu niet zomaar even gaan uitleggen wat ze allemaal doen, dat is wel erg veel werk, dit is iets wat je zelf zal moeten ontdekken..

Bij veel effecten kun je ook zelf het effect beïnvloeden door de instellingen en kleuren te wijzigen..

Ook kun je (als je wil) je effect direct op je plaatje zien..

Als je voor een effect kiest opent er meestal een scherm met daarin de instellingen die je kunt wijzigen maar boven in het schermpje zie je vaak twee afbeeldingen links het orginele plaatje rechts als het effect er op los gelaten wordt, onder of tussen die twee plaatjes zie je 2x een oogje staan, klik bijde even aan en dan zie je ook het effect op je orginle foto die je in je psp-scherm heb staan..

pff. snap je het nog?? hihi.

Als je naar Effecten gaat en dan komt dat rolmenu, gaat dan eens naar Textuureffecten en kies voor Textuur, nu krijg je weer een nieuw scherm, links in dat scherm zie je texture staan met daaronder een klein vierkantje met daarin een texture (grijs van kleur overigens) als je op dat vierkantje klik kun je uit diverse textures zoeken..

Ik denk dat je dit wel een leuke optie zal vinden.. het geeft een leuke struktuur aan je plaatje..

Tja!! wat kan ik er nog meer over vertellen, je geeft zelf al aan dat je psp. nog maar net heb, en dan kan ik je vertellen dat er erg veel te ontdekken valt, en geloof me Bianca, het is echt niet zomaar even uit te leggen hoe alles werkt, dat is iets wat je stap voor stap gaat leren..

Groetjussssss..

Arjen..

Ooooohja.. wil je toch met andere filters gaan werken, dan komt er ook weer het één en ander bij kijken hoor, bv. je hebt dll's nodig om je filters te laten werken, en waar en hoe ga je je filters instaleren..

wil je veel meer uit je psp halen, dan is het misschien raadzaam om ergens wat lessen te gaan volgen, er zijn div. groepen op internet te vinden waar je meer over psp kunt leren..

• Bianca

Allebei heel erg bedankt :) Ik weet dat ik het inderdaad zelf zal moeten uitzoeken,dat is ook helemaal niet erg,dat is juist wel leuk. Dan ben ik ook lekker een tijdje bezig.

Groetjes,

• jantien

Je schrijft dat je photshop en psp allebei net hebt, als ik jou was , dan zou ik me eerst in 1 programma storten, want het werkt niet hetzelfde en dan word het nog ingewikkelder,

groetjes Jantien

• Moonlampjuh

inderdaad en dan is psp wat makkelijker onder de knie te krijgen dan photoshop

• Bianca

Het werkt met beide prima zo hoor :)

• Andre L.

Misschien kun je in de buurt van het effect komen met het volgende (PSP 7);

* Open het plaatje waar je het effect op wilt toepassen in PSP;

* Activeer het palet ‘lagen’ en klik met je rechtermuistoets op de achtergrond in het palet lagen; kies uit het snelmenuutje ‘dupliceren’

* Ga nu naar het menu “effecten” > “textuureffecten” > “textuur”

* Kies een patroontje en pas de instellingen naar wens aan

Als het effect te aggressief wordt kun je dit later in het palet lagen wat nuanceren door de aangepaste laag iets terug te schuiven in procenten.

Succes,

Andre

• Moonlampjuh

dat kan inderdaad werken, maar ik zei het alleen om dat psp wat meer op de thuisgebruiker gericht is. en photoshop meer door de grote professionele jongens gebruikt wordt. dus vandaar dat ik zei dat psp wat makkelijker onder de knie te krijgen is

• Bianca

Hmm ik heb psp 9..en ik geloof niet dat dat werkt of is het een beetje hetzelfde?

In iedergeval bedankt :)