Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

opslaan als (en PSP 8 vraag)

• Albert van Ool

L.S!

ik ben mij aan het verdiepen in PSP met het Stuurboek daarover.

Ik loop nu tegen het volgende probleempje aan en kan daar zelf niet uitkomen m.h.v. het boek.

Wellicht kan iemand mij hiermee op weg helpen?

Als ik van een afbeelding in PSP8 een kopie “opsla als” en die dan b.v. alleen de toevoeging “res” aan fotonummer geef en en hem wil opslaan, dan krijg ik de melding: “vanwege de beperkingen van de opgegeven indeling (en mogelijk vanwege de opties voor opslaan die u heeft geselecteerd) worden er geen EXIF gegevens opgeslagen. Wilt u doorgaan ? OK”

- ik hèb helemaal geen opties gekozen

- ik hèb helemaal geen indeling veranderd (Het blijkt gewoon de JPEG indeling te zijn en te blijven)

-vraag: wat zijn die EXIF gegevens en wat moet/kan ik daarmee?

- als ik vervolgens die betreffende afbeelding in Microsoft Photo Editor wil openen, heeft hij een pictogrammetje met een zeilboot tegen een ondergaande zon- achtergrond en kan ik hem niet openen.Er verschijnt een schempje met de mededeling: “MPE kan het bestand niet openen. OK” Wat doe ik verkeerd? Waar komt dit door?

Dank voor enig antwoord,

Albert van Ool

PSP8Stuurstudent

• Coby

EXIF staat voor Exchangeable Image File Format en is een standaard om informatie over een afbeelding op te slaan. De meeste digitale camera's ondersteunen EXIF-informatie. Door onder de foto op de optie ‘Toon uitgebreide exif’ te klikken krijg je alle beschikbare informatie te zien. Dit varieert van camera type tot de JPEG-kwaliteit en van ISO-waarde tot de datum waarop de foto is geschoten. Zo kan je heel snel heel veel extra informatie over een foto achterhalen.

Om EXIF-informatie door te geven aan ons hoef je helemaal niets te doen. Deze informatie zit al in je foto's en wordt door de Gallery er uit gehaald en onder de foto getoond. Er kunnen echter problemen ontstaan door de volgende oorzaken.

(1) De camera ondersteund geen EXIF. Dan houdt het op: bekijk de gebruiksaanwijzing van je camera om te achterhalen of de camera deze standaard ondersteund. Negen van de tien camera's doen dat. (2) Een beeldbewerkingsprogramma zoals Paint Shop Pro of Photoshop verwijdert de EXIF-gegevens. Nieuwere versies hebben dit probleem vaak niet. Gebruik in Photoshop sowieso niet de Save for Web optie. Raadpleeg de helpbestanden van je software voor meer informatie.

Noot: doordat de Gallery vrijwel alle informatie uit de EXIF-gegevens haalt kunnen er gekke dingen optreden. Zo wordt de Canon EOS 300D ook vaak herkend als Canon Digital Rebel: de Amerikaanse naam voor hetzelfde toestel. Hierdoor kunnen er kleine afwijkingen optreden. Dit verklaart ook de wat vreemdere namen van camera's op de statistieken pagina.

Dit is wat ik er over gevonden heb ,misschien heb je er iets aan ??

• Albert van Ool

dank Coby, ik weet nu tenminstein welke hoek ik het moet zoeken maar ik bener nog niet uit waardoor het nu bij mij optreedt.

Groet,

Albert