Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

doekgrootte wijzigen

• Priscilla

Hallo allemaal,

Ik ben hier voor het eerst op het prikbord, en ik hoop dat iemand van jullie mijn volgende vraag kan beantwoorden.

Ik volg een thuis studiecursus digitale fotografie, en daar komt ook een stukje beeldbewerking bij kijken. Nu ben ik bijna klaar met de cursus (nog 2 hoofdstukken) en nu loop ik vast.

Mijn opdracht luid: Maak met het gereedschap doekgrootte een digitale foto vierkant en pas vervolgens de beeldverhouding aan naar 3:2, zodat links en rechts een witte strook te zien is. Stel met het gereedschap formaat wijzigen de volgende afdrukspecificaties in: 15 bij 10 cm en 150 dpi.

Als ik bovenstaande opdracht probeer uit te voeren, dan krijg ik geen witte randen om de foto heen, maar hij trekt de foto in zijn geheel gewoon uit, hij blijft niet vierkant. Wat doe ik verkeerd?

Is er iemand die mij zou kunnen uitleggen hoe ik dit voor elkaar krijg, ik werk met psp 9

Alvast vriendelijk bedankt

Priscilla

• Kittekat >^..^<

Met verbazing heb ik deze opdracht zitten lezen.

Nu heb ik zelf geen PSP9 maar 8 of 10 en óók nog eens de engelse versie waardoor je opdrachten bij mij wat onduidelijk overkomen.

Maar ik kom er wel uit…althans :)

Ik verklein een foto naar een vierkant, geen probleem, dat doe ik met ‘canvas size’.

Daarna kan ik ‘m via diezelfde ’canvas size' manier weer groter maken in een verhouding van 3:2 waarbij ik aangeef dat de op te vullen zijkanten wit moeten zijn. Dat lukt me wel. Links en rechts verschijnen witte stukken.

Maar ik doe het dus tot 2 keer toe met hetzelfde gereedschap. alleen die dpi dáár kom ik niet uit.

Ik weet niet of je wat aan mijn ‘smokkelwijze’ hebt.

Kitty

• Priscilla

Hoi Kittekat, bedankt voor je reactie. Ja ik was er ook achter gekomen, dat je gewoon als allerlaatste de canvas moet gebruiken. De volgorde is anders zoals in mijn opdracht beschreven. Maar ik ben er ook uitgekomen.

Wat betreft dpi, ik heb gewoon bij formaat wijzigen de dpi naar 150 gezet en het formaat hetzelfde gelaten. Als het goed is krijg ik vandaag de cijfers, en dan kan ik mijn cursus afronden.

Bedankt kittekat voor de reactie

Priscilla

• Andre L.

Hey Priscilla,

Wat betreft de DPI bedoel je waarschijnlijk PPI in PSP maar dat even terzijde. Ik denk niet dat het de juiste methode is om het formaat hezelfde te houden. Wat er volgens mij dan gebeurt is dat de extra pixels worden geinterpoleerd en de kwaliteit van de afbeelding dan niet beter wordt. Het bestand wordt echter wel groter in kilobytes.

Hetzelfde aantal pixels kan bij een fijnere korrelgrote (lees: pixels) namelijk in een kleiner formaat.

Ik weet niet zeker of het klopt wat ik zeg want ik ben hier ook niet zo goed in. Maar anders moet je ff googlen voor meer info, ik kwam hierop:

http://www.henkbacker.info/toelichting/resolutie.htm

Via: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=%22dots+per+inch%22+%22pixels+per+inch%22&btnG=Google+zoeken&meta=lr%3Dlang_nl

Succes met de cursus