Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

selectie

• Blacky

In Paint Shop Pro X een geselecteerde foto achter een niet geselecteerde foto plaatsen.

Dat wil zeggen: de geselecteerde foto (of een gedeelte ervan) in een andere (geselecteerd gedeelte) van een (nieuwe) foto plakken, maar zodanig dat de foto verschuifbaar is tijdens het plakken in de nieuwe foto, en dat de foto tijdens het verschuiven “verdwijnt” ACHTER het niet geselecteerde gedeelte van de nieuwe foto, dus niet ervoor langs gaat !!

(hij moet dus verschuifbaar zijn)

Hij moet dus alleen zichtbaar blijven in het geselecteerde gedeelte van de nieuwe foto en de rest moet dus als het ware verdwijnen ACHTER het niet geselecteerd gedeelte.

Ooit heb ik ergens gelezen dat dat mogelijk is in Paint Shop Pro X, maar ik weet niet meer hoe.

Wie kan mij antwoord geven?

• Moonlampje

nou hier snap ik niet zo heel veel van hoor. je kunt toch je selectie gereedschap op een vaste maat zetten, bij de ene die selectie kopieren en bij de ander die selectie op een nieuwe laag plakken?

• Blacky

Het is niet zomaar een kopieer- en plakfunctie die ik toe wil passen.

Het is iets ingewikkelder.

De gekopieerde foto (of een gedeelte ervan) moet namelijk niet zomaar OP een nieuwe foto geplakt worden.

(Het heeft ook niets met vergroten of verkleinen te maken.)

Hij moet achter een gedeelte van de nieuw te maken foto kunnen verdwijnen.

Dat wil zeggen, dat wanneer je op de nieuw te maken foto twee gedeelten gaat selecteren, en je plakt de gekopieerde foto daarin, dan zie je alleen dat gedeelte van de gekopieerde foto wat je had geselecteerd op de nieuw te maken foto.

In dat geselecteerde gedeelte moet de gekopieerde foto kunnen verschuiven (muis)waardoor de positie van de kopie exact geplaatst kan worden.

Zodoende kun je heel preciese manipulatie toe passen.

't is allemaal een beetje ingewikkeld, maar ik weet dat het mogelijk is.

• @rhowing

Hoiii.. Blacky..

Ik weet niet of ik je goed begrijp, maar misschien is het volgende wat je wil,

Als je je selectie gekopieerd heb en je gaat het vervolgens weer plakken, plak het dan eens Als Nieuw Selectie..

dan heb je de mogelijkheid om je geplakte selectie te verplaatsen..

Groeten

Arjen..

• Blacky

Het blijft ingewikkeld.

Maar ik zal aan de hand van een voorbeeld proberen uit te leggen wat ik bedoel.

Je staat voor een grote plaat ( van bv. 5x5 m.) en in die plaat zit een gat (van bv. 50 cm. rond)

Stel het je voor !!

Dan gaat iemand anders met een foto (van bv. 1x1 m.) ACHTER die plaat staan en die beweegt die foto heen en weer voor dat gat.

Diegene die VOOR die plaat staat ziet dan datgene van de foto wat door dat gat zichtbaar is.

De rest van de foto ‘'verdwijnt’' achter de plaat.

En door het heen en weer bewegen van die foto ziet diegene die VOOR de plaat staat telkens een ander gedeelte van de foto.

Zo kun je de foto exact in de juiste positie plaatsen voordat je het opslaat.

En zo bedoel ik het ook in Paint Shop Pro X.

Door deze manier van plakken kun je veel nauwkeuriger en ‘'werkelijker’' manipulaties maken.

En het is mogelijk omdat ik het (lang geleden) al een keer gedaan heb, maar ik ben de techniek vergeten.

• @rhowing

.

Héy Blacky ik ga nog een poging doen om je te helpen, ik denk dat je het moet zoeken in de Lagen.

Rechts in je scherm zie een Lagenpaneel zoniet klik dan op F8..

Jouw grote plaat van bv 5x5 m. met daarin dat ronde gat van 50 cm noem ik even laag Laag A.

Nu heb je een plaat van 1x1 m. van een andere afbeelding gekopieerd en die ga je Plakken op de afbeelding van 5x5, dus Plakken als nieuwe laag, deze laag noem ik even Laag B.

Dus nu heb je in je Lagen paneel twee Lagen staan

Laag A de afbeelding van 5x5 m. met ronde gat,

en Laag B afbeelding van 1x1 m.

Gebruik nu je Verplaatsingsgereedschap om je afbeelding van 1x1 m. voor het gat in de 5x5 m. afbeelding te schuiven.

Nu ga je naar je Lagenpaneel (rechts in je scherm) daar zie je dus Laag A en Laag B. Ga nu met je muis op Laag B staan klik hem aan en vasthouden en sleep dan Laag B één laag naar beneden zodat deze onder laag A komt..

En heb je het resultaat wat jij wil, denk ik..

Plaat B 1x1 zit achter plaat A 5x5 en is nog een stukje zichtbaar doormiddel van het ronde gat, nu kun je plaatje B nog verschuiven doormiddel van je verplaatsings gereedschap..

Groeten

Arjen..

.

• Blacky

Héy Arjen, wat ben jij fantastisch, dit is precies wat ik bedoelde.

Duidelijker had je het niet uit kunnen leggen.

Ik heb jouw instructies precies opgevolgt… en wat denk je !!

Het werkte in één keer.

Bedankt. Je hebt me enorm geholpen.

Ik hou deze site in de gaten.

groeten, Arie