Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Postzegel met originele opdruk of vervalsing?

• Ton Voorbraak

Hallo allemaal,

Ik werk met PSP 8 en ben als veilingmeester druk bezig voor een postzegelvereniging. Als er voor oudere postzegels snel een nieuwe waarde nodig was maar die was nog niet gereed dan werden bestaande zegels dikwijls van een opdruk voorzien, meestal in zwarte inkt. Vaak zijn deze van opdruk voorziene zegels schaars en dus interessant voor vervalsers, immers het is makkelijker een bestaand zegel te voorzien van een valse opdruk dan een zegel geheel te vervalsen

Nu weet ik dat het mogelijk moet zijn om de opdruk (meestal een woord of een getal) uit het zegel te isoleren, doorzichtig te maken en dan over een zegel met een echte opdruk te leggen nadat je die hebt ingescand. Dan kun je zien of de letters gelijk zijn of afwijken in vorm of formaat. Graag zou ik weten hoe ik dit voor elkaar kan krijgen. Als iemand mij denkt te kunnen helpen zal ik graag enkele scans van zegels toezenden.

• Resa

Je zou die opdruk kunnen selecteren en op een nieuwe laag wit kunnen maken en de rest een andere kleur geven.

Als je dan alleen van die laag een nieuw bestandje maakt en bewaard, kun je die bij de volgende zegel weer kopieëren en plakken als nieuwe laag.

Als je dan met die laag speelt met de doorzichtigheid en hem doorzichtiger maakt, komt de laag eronder(postzegel) er doorheen en kun je kijken of ie klopt.

Groetjes

Resa