Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

fotos verkleinen zonder kwaliteitsverlies lukt niet

  • Rob

    Hallo,

    Ik heb Corel Paintshop Pro X.

    Ik ben bezig afbeeldingen naar een bepaald formaat te verkleinen voor een website. De pixelgrootte moet zijn 300 x 150. Alle originele afbeeldingen heb diverse formaten, maar allemaal groter dan dit pixelformaat. Dus ik moet de foto's uitsnijden met een aspect ratio. Dan kan ik daarna de afbeelding zelf ook verkleinen naar 300 x 150.

    ik deed dit Aspect ratio uitsnijden altijdmet Pixlr online. Maar met Paint Shop Por moet dit ook lukken. Ik ben al wat aan het puzzelen geweest, maar het lukt me niet zo goed.

    Als ik dan wel de uitsnede met die ratio heb gemaakt, dan lukt het verkleinen van de foto niet. Alleen met heel erg veel kwaliteitsverlies.

    Ik maak de uitsnede dan door Widt en Hight de juiste pixels te kiezen en dan “maintain aspect ratio”aan te vinken.

    Dan is de uitsnede gemaakt maar niet het formaat.

    Als ikdan de afbeelding verklein via Image Resize, weet ik niet zo goed wat ik in moet vullen (en moetdit wel via image resize).

    Ik krijg steeds enorme kwaliteitsverlies bij het verkleinen van de foto, waardoor het plaatje zelfs voor een website niet meer scherp is.

    Wie kan mij helpen??

    Alvast bedankt!

    Alvast bedankt!

  • Claudia

    Hallo Rob,

    Ik weet niet of ik je kan helpen, maar ik ga het proberen. Je kan een foto verkleinen door naar Afbeeling, formaat wijzigen te gaan. De Nieuwe resolutie zet je op Bicubisch of op inteligent. pixelafmeting kun je op procenten zetten of op pixels. Op pixels kun je meteen de gewenste grote instellen. Hoogte-breedte verhouding vergrendelen zet je een vinkje voor, anders vertekend het beeld.

    Je kan ook een stukje selecteren, met de gereedschap bijsnij en dan verkleinen wat je overhoud. Doe het verkleinen in kleine stapjes, dan blijft het resultaat het mooist.

    Aan het einde kun je eventueel nog een keer verscherpen. (aanpassen, scherpte, verscherpen) Zo krijg je eigenlijk het mooiste resultaat, zonder kwaliteits verlies.

    Aanpassen, eenstapsfoto correctie kun je ook nog doen, moet je maar kijken wat het mooist wordt.